Баланс между професионалния и личния живот
За много хора постигането на здравословен баланс между работата и личния живот изглежда невъзможна цел.
Тъй като много от нас се разкъсват между жонглирането с голямото работно натоварване, управлението на връзките и семейните отговорности, както и извънслужебните интереси, не е изненадващо, че повече от един на всеки четирима работещи се определят като "супер стресирани". А това не е балансирано и здравословно.
В бързината да "свършим всичко" в офиса и у дома е лесно да забравим, че с повишаването на нивата на стрес производителността ни спада. Стресът може да наруши концентрацията ни, да ни направи раздразнителни или депресирани и да навреди на личните и професионалните ни взаимоотношения.
С течение на времето стресът също така отслабва имунната ни система и ни прави податливи на различни заболявания - от настинки до болки в гърба и сърдечни заболявания. Най-новите изследвания показват, че хроничният стрес всъщност може да удвои риска от сърдечен удар. Само тази статистика е достатъчна, за да повиши кръвното ви налягане!
Макар че всички ние се нуждаем от определено количество стрес, за да се раздвижим и да постигнем най-добрите си резултати, ключът към управлението на стреса се крие в тази вълшебна дума: баланс. Постигането на здравословен баланс между професионалния и личния живот е не само постижима цел, но и ползите от нея са видими както за работниците, така и за бизнеса. Когато работниците са балансирани и щастливи, те са по-продуктивни, взимат по-малко болнични и е по-вероятно да останат на работното си място.
Ето няколко практически стъпки, които всички можем да предприемем, за да отслабим хватката на стреса и да възстановим баланса в живота си. Прочетете и се възползвайте от предимствата.
На работа
- Поставяйте си постижими цели всеки ден. Способността да изпълняваме приоритетите ни помага да се чувстваме удовлетворени и да имаме контрол. Последните проучвания показват, че колкото повече контрол имаме върху работата си, толкова по-малко сме стресирани. Затова бъдете реалистични по отношение на работното натоварване и крайните срокове. Направете си списък "за вършене" и първо се заемете с важните задачи, а несъществените премахнете. Поискайте помощ, когато е необходимо.
- Използвайте ефективно времето си в работата. Когато отлагаме, задачата често нараства в съзнанието ни, докато не ни се стори непреодолима. Затова, когато сте изправени пред голям проект в работата или у дома, започнете, като го разделите на по-малки задачи. Завършете първата от тях, преди да преминете към следващата. Давайте си малки награди след всяко завършване, независимо дали става дума за петминутна почивка или разходка до кафенето. Ако се чувствате претоварени от рутинни дейности, които ви се струват ненужни, кажете на шефа си. Колкото по-малко време прекарвате в извършване на натоварена работа или отлагане, толкова повече време можете да прекарате продуктивно или с приятели или семейството си.
- Помолете за гъвкавост. Гъвкавото работно време и работата от разстояние бързо се утвърждават като необходимост в съвременния бизнес свят и много компании изготвят политики за съвместяване на професионалния и личния живот. Ако поискате, те могат да ви позволят да работите с гъвкаво работно време или от вкъщи един ден в седмицата. Проучванията показват, че служителите, които работят на гъвкави графици, са по-продуктивни и лоялни към своите работодатели.
- Вземете пет. Почивката на работното място не само е приемлива, но и често се насърчава от много работодатели. Малките почивки на работното място - или по какъвто и да е проект - ще ви помогнат да прочистите главата си и ще подобрят способността ви да се справяте със стреса и да вземате правилни решения, когато се върнете към работата.
- Включете се в програмата. Слушайте любимата си музика на работното място, за да подобрите концентрацията, да намалите стреса и тревожността и да стимулирате творчеството. Проучвания отпреди повече от 30 години показват ползите от музиката в ежедневието, включително понижаване на кръвното налягане. Задължително носете слушалки на работното място, а след това увеличете звука и производителността си.
- Общувайте ефективно. Бъдете честни с колегите или с шефа си, когато чувствате, че сте в затруднение. Има вероятност да не сте сами. Но не се оплаквайте само - предложете практични алтернативи. Поглеждането на ситуацията от гледната точка на някой друг също може да намали стреса ви. В напрегната ситуация или преосмислете стратегията си, или отстоявайте позицията си, спокойно и рационално. Съобразявайте се с други мнения и правете компромиси. Отстъпете, преди да сте загубили контрол, и дайте време на всички участници да се успокоят. По-късно ще бъдете по-добре подготвени да се справите с проблема конструктивно.
- Дайте си почивка. Никой не е съвършен! Позволете си да бъдете хора и просто направете най-доброто, на което сте способни.
Вкъщи
- Откъснете се от мрежата. Същите технологии, които улесняват работниците да изпълняват работата си гъвкаво, могат да ни претоварят, ако ги използваме 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. При всички положения бъдете на разположение - особено ако сте спечелили правото да "огъвате" работното си време - но признайте и необходимостта от лично време.
- Не се ангажирайте прекомерно. Чувствате ли се стресирани, когато само погледнете календара си? Ако сте претрупани с дейности, научете се да казвате "не". Отърсете се от желанието за супермен/супержена!
- Потърсете подкрепа. Общуването с приятелите и семейството може да бъде важно за успеха ви у дома - или на работното място - и дори може да подобри здравето ви. Хората с по-силни системи за подкрепа имат по-агресивни имунни реакции към болести от тези, които нямат такава подкрепа.
- Бъдете активни. Освен добре познатите физически ползи, според изследователите редовните физически упражнения намаляват стреса, депресията и тревожността и дават възможност на хората да се справят по-добре с несгодите. Това също така ще подсили имунната ви система и ще ви предпази от посещение в лекарския кабинет. Отделете време в графика си за фитнес залата или за разходка по време на обяд - и се забавлявайте!
- Отнасяйте се правилно към тялото си. Добрата физическа форма повишава поносимостта ви към стреса и намалява дните на боледуване. Хранете се правилно, спортувайте и си почивайте достатъчно. Не разчитайте на наркотици, алкохол или цигари, за да се справите със стреса; те само ще доведат до повече проблеми.
- Потърсете помощ, ако имате нужда от нея. Не позволявайте на стреса да застане на пътя на вашето здраве и щастие. Ако постоянно сте претоварени, може би е време да потърсите помощ от специалист по психично здраве. Да поискате помощ не е признак на слабост - да се грижите за себе си е признак на сила.
Сподели в :
Коментирай :